God søvn

Vægt 77,7; mave 99. (Hvorfor går vægten op – æv æv)
Mål: 68, 85.
Daglige rutiner og daglige mål:
Tabata – 40 min træning 8 min stræk ud – TJEK. Ekstra crossdance på Zoom i en time.
Skridt – min 10.000 – TJEK
Kalorier – max 1760 – TJEK
Søvn – 7-8 timer – TJEK

Jeg har heldigvis sjældent søvnproblemer. Jeg er ret god til at gå i seng omkring kl. 22 – 22.30. På normale hverdage står jeg op kl. 6.00, men her i Corona-tiden bliver den 7.00 – det kan min krop rigtig godt lide. Chris Macdonald har nogle gode råd i bogen “Ikke til forhandling”. Men det er råd, som kan være ret svære at overholde:
1) Stå op og gå i seng på samme tid hver dag – også i weekenderne.
2 )Sluk for alle ting der har en skærm to timer før du går i seng.
3) Hav ikke for travlt med alt muligt – tænker det mindsker bekymringer
4) Drik mindre kaffe og alkohol.

Som sagt, så sover jeg ret godt, og derfor overholder jeg ikke de gode råd særlig skarpt. Men de er gode at kende, hvis jeg en dag får udfordringer. Dog kan jeg nikke genkendende til, at det er jo, når jeg har travlt, eller der er mange bekymringer, især hvis det er mine børn, der ikke trives, at jeg har svært ved at falde i søvn, eller det jeg ligger og tænker på, hvis jeg vågner om natten. Alkohol kan også påvirke – jeg falder fint i søvn, men vågner alt for tidligt.

I perioden op til menstruation, kan jeg dog have vanskeligere ved at sove. Min hjerne leder simpelthen efter noget den kan bekymre sig om. Jeg ved godt det lyder fjollet, men sådan føler jeg det. Hvis økonomien har været presset, er det en sikker vinder til at jeg ikke sover. Jeg gennemgår mine børns hverdag – om der skulle være noget, som kunne få mig til at bekymre mig, eller jeg kan finde på at gennemgå mine samtaler i løbet af dagen, om nu jeg har fået sagt noget forkert, så kan jeg nemlig dvæle ved det, og ligge der og bekymre mig. Det er kun nogle få nætter om måneden – men de er der. Derfor tror jeg også, at jeg er blevet mere og mere konfliktsky – før blandede jeg mig i de fleste diskussioner, men ikke længere – et er, at de ikke rigtig betyder noget for mig mere, men noget andet er, at så behøver jeg ikke ligge og spekulere på dem. Jeg ville være den værste politiker 😀

Jeg har i øvrigt en søvn-app på min telefon Sleep Cycle, den er jeg ret glad for. Det kan godt være, at den ikke kan måle fuldstændig korrekt, men jeg synes faktisk, at den ofte stemmer overens med, hvordan jeg selv synes, jeg har sovet. Jeg har opdaget, at jeg oftest falder i søvn på 10 minutter – det er da ret godt.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.